Wat ooit begon als een hobby, het personaliseren van kleding en schoenen, is inmiddels uitgegroeid tot een bloeiend bedrijf met duizenden volgers op sociale media en dagelijkse bestellingen. Van der Velde maakt op maat gemaakte producten voor mensen die een passie hebben voor bepaalde thema’s, zoals geboortekaartjes verwerkt in babyschoentjes of bruidssneakers. Ook de Efteling is vaak een inspiratiebron voor haar klanten, die graag schoenen bestellen met beelden van het populaire pretpark. Toch liep het mis toen Van der Velde een e-mail ontving van de Efteling, waarin ze werd verzocht de beelden van haar Efteling-geïnspireerde sneakers van haar online kanalen te verwijderen.
Van der Velde begreep de zorgen van het park en besloot gehoor te geven aan het verzoek uit respect. Bedrijven, en dus ook de Efteling, hebben auteursrechten op hun afbeeldingen en logo’s. Deze mogen niet zonder toestemming gebruikt worden voor commerciële doeleinden, zoals het ontwerpen van producten die verkocht worden.
Er is echter een uitzondering: voor privégebruik van logo’s en merkafbeeldingen, bijvoorbeeld als iemand zijn eigen kleding versiert, geldt een andere regeling. Pas als je het gaat verkopen, wordt het een probleem.
De Efteling zelf benadrukt dat het niet toegestaan is om hun logo’s, karakters of attracties commercieel te gebruiken. “Het is prima om fan-art te maken, maar het verkopen ervan is niet toegestaan,” aldus het park.
Lees ook eens: Zo zorgen de Efteling en Toverland ervoor dat attracties ook tijdens koude dagen kunnen draaien
Wist je dat Backseaters ook een eigen Discord server heeft? Praat hier lekker mee over alle nieuwtjes en ontwikkelingen en mis niets. Join hier de server.