Voor Walibi Holland staat er een bijzonder seizoen voor de deur. Het park opent dit jaar namelijk de nieuwe achtbaan YOY, waarbij bezoekers de keuze hebben uit twee verschillende ritten: chill of thrill. De nieuwe attractie is Europa’s hoogste, snelste en steilste racing coaster. Met zes inversies heeft deze ook nog eens de meeste inversies wereldwijd op een Single Rail Coaster. Op zaterdag 5 april 2025 openen de poorten van het attractiepark en kunnen bezoekers op een geheel veilige manier hun adrenaline op peil houden. Om dit voor elkaar te krijgen, moet de achtbaan nog wel een laatste test goed doorstaan.

TÜV Nord

Edwin Kruithof is technisch manager bij TÜV Nord, een internationaal certificerings- en inspectiebedrijf dat gespecialiseerd is in technische diensten op het gebied van kwaliteit, veiligheid en duurzaamheid. Het bedrijf voert inspecties uit in onder andere attractieparken en zorgt ervoor dat bezoekers veilig een attractie kunnen beleven.

Interview

Kruithof zal in Walibi Holland ook degene zijn die het laatste testritje van achtbaan YOY maakt. In gesprek met AD vertelt hij er graag over.

  • Hoe werkt een achtbaankeuring?

Een achtbaankeuring begint al lang voordat de achtbaan wordt gebouwd. Vanaf het moment dat een park zoals Walibi een achtbaan bestelt, start het keuringsproces. In de eerste fase worden de technische tekeningen en berekeningen gecontroleerd om te zorgen dat alles klopt. Daarna volgen inspecties bij de staalfabriek en de fabriek waar de treinen worden gebouwd. Hierbij wordt gekeken of de juiste materialen en gekwalificeerde lassers worden gebruikt en of alles voldoet aan de Europese veiligheidsnormen voor attracties.

  • De ingebruiknamekeuring

Tijdens de ingebruiknamekeuring worden opnieuw alle onderdelen gecontroleerd: is het juiste staal gebruikt, is de baan goed gemonteerd en werken de veiligheidssystemen zoals de beugels en het hekwerk? Ook worden fout- en faalscenario’s getest, bijvoorbeeld door een beugel open te laten staan om te zien of het systeem dit opvangt. Na deze controles wordt een testrit gemaakt om de ritbeleving te beoordelen.

  • Wat gebeurt er bij afkeuring?

Het risico op een volledige afkeuring is klein, omdat tijdens de bouw al zoveel wordt gecontroleerd. Alleen bij afwijkingen in de G-krachten of bij niet-functionerende veiligheidssystemen kunnen er nog aanpassingen nodig zijn. Tot nu toe is het echter nog nooit gebeurd dat een achtbaan niet geopend kon worden. Na de ingebruikname wordt de achtbaan jaarlijks geïnspecteerd, vergelijkbaar met een APK-keuring.

Bezoekers kunnen straks dus zonder zorgen naar Walibi Holland afreizen om YOY en alle andere attracties te ervaren.

Vier treinen en aankleding

Walibi Holland heeft ervoor gekozen om achtbaan YoY met vier treinen te laten rijden, twee per kant. Iedere trein biedt plek aan acht personen. Het park is inmiddels ook begonnen met de aankleding van het nieuwe gebied. Bij het betreden van een nieuw pad naast achtbaan Goliath is er een houten boog gecreëerd die een golf moet voorstellen. Een leuk weetje: de houten planken van deze boog zijn afkomstig van de oude houten achtbaan Robin Hood. Bekijk hier de foto’s.

Wist je dat Backseaters ook een eigen Discord server heeft? Praat hier lekker mee over alle nieuwtjes en ontwikkelingen en mis niets. Join hier de server.

Vergelijkbare berichten