René Merkelbach, de componist achter de bijzondere muziek van de Efteling-attractie Danse Macabre en het omliggende themagebied Huyverwoud, vertelt hoe dit unieke project tot leven kwam. Vanaf nu is de muziek van deze iconische attractie en het hele themagebied te beluisteren via Spotify en andere streamingplatforms.

Een muziekstuk met 150 jaar geschiedenis

De oorsprong van Danse Macabre ligt bij een gedicht, dat door Camille Saint-Saëns werd omgezet in een compositie. Oorspronkelijk had het muziekstuk zang, maar die werd vervangen door de inmiddels beroemde vioolpartijen. Deze klanken sierden jarenlang het Spookslot, totdat deze attractie na 44 jaar plaatsmaakte voor het Huyverwoud. Dit nieuwe themagebied biedt een sfeervolle mix van horeca, een sinistere souvenirwinkel, live-entertainment en uiteraard de indrukwekkende attractie Danse Macabre.

Op 24 januari 2025 is het precies 150 jaar geleden dat de originele Danse Macabre voor het eerst werd opgevoerd, een perfecte gelegenheid om een nieuw muziekalbum te presenteren. Dit album, gecomponeerd door René Merkelbach, bevat zes nummers die samen ruim 25 minuten duren. Naast de muziek van de hoofdshow bevat het album ook nummers speciaal gecomponeerd voor locaties zoals horecapunt In den Swarte Kat, het toiletgebouw De Laetste Hoop en de souvenirwinkel Dr. Charlatans Kwalyke Zaken. De muziek wordt tot leven gebracht door unieke geluidseffecten en sluit af met een emotionele vioolsolo.

Een eerbetoon aan het verleden

“In het begin dachten we eraan om de muziek van het Spookslot opnieuw te gebruiken,” vertelt Merkelbach. “Maar het Huyverwoud, met zijn eigen unieke sfeer en een gloednieuwe attractie, verdiende een origineel muziekstuk.”

De nieuwe compositie moest niet alleen de spanning en emoties van de attractie versterken, maar ook de perfecte balans vinden. Daarom werden delen van de originele Danse Macabre geïntegreerd, stukken die nooit eerder in de Efteling te horen waren. “We wisten precies waar de muziek rustiger moest worden of juist moest pieken, wat cruciaal was voor de opbouw van de spanning,” legt Merkelbach uit.

Samenwerking en precisie

Nadat de muziek was gecomponeerd, vormde dit de basis voor het lichtontwerp en de programmering van de animatronics. Om alles te visualiseren, maakte Merkelbach een storyboard met tekeningen van Efteling-ontwerper Jeroen Verheij. Deze aanpak hielp het hele team om de show perfect op elkaar af te stemmen.

Om zelfs de kleinste details te perfectioneren, werd samengewerkt met Garner Holt Productions. Zo werden de bewegingen van de animatronic-dirigent Joseph Charlatan realistischer dankzij een video van collega Marco Kuypers, waarin hij zelf de bewegingen van een dirigent nadeed.

Een indrukwekkend orkest en unieke opnames

De muziek werd opgenomen in België met het Ensemble Orchestral Mosan, het grootste orkest ooit gebruikt door de Efteling. De opnames werden verdeeld over drie sessies, zodat tijdens de mixage de balans tussen de verschillende instrumenten kon worden geoptimaliseerd. Naast de orkestopnames werden solopartijen, zoals viool, cello en harp, apart opgenomen in Kaatsheuvel.

Ook de zang is bijzonder: het koor Capella Brabant nam zowel mannen- als vrouwenstemmen afzonderlijk op. Hierdoor klinkt de zang in verschillende delen van de attractie, met een unieke sfeer afhankelijk van de locatie.

Bijzondere geluidseffecten en orgelklanken

Voor de orgelklanken werd gebruikgemaakt van het imposante orgel van de Sint-Jan in Den Bosch. Door de zware toetsen van dit historische instrument moest de melodie herschreven worden om speelbaar te blijven. Uiteindelijk werden de klanken in verschillende opnamesessies vastgelegd en in de studio samengevoegd tot een krachtig geheel.

Een compleet themagebied vol sfeer

De muziek voor de horecalocaties en andere plekken in het Huyverwoud versterkt de onheilspellende sfeer van het gebied. Elk stukje muziek vertelt een eigen verhaal en brengt variatie, niet alleen voor bezoekers maar ook voor de medewerkers in het gebied. Zelfs het monnikengezang in de kruysgang is gebaseerd op het oorspronkelijke gedicht van Danse Macabre, vertaald naar het Latijn en uitgevoerd door het Gregoriaanse koor Schola Cantorum Oosterhout.

Aandacht voor detail tot in de kleinste noot

Zelfs op het kerkhof van de attractie zijn unieke geluiden te horen. Instrumenten werden bewust “vals” gespeeld door professionele musici, wat voor hen een onverwachte uitdaging bleek. En de monsterlijke kat? Die kreeg zijn stem dankzij een Efteling-medewerker die tijdens een opnamesessie zijn keelklanken in allerlei varianten liet opnemen.

Met deze zorgvuldig gecomponeerde muziek, innovatieve effecten en een diepe verbondenheid met het verleden, zet Danse Macabre een nieuwe standaard in de beleving van Efteling-attracties.

Lees ook: Efteling en Studio 100 bundelen hun krachten voor ‘De Gi-Ga Gantische Kerstshow’

Wist je dat Backseaters ook een eigen Discord server heeft? Praat hier lekker mee over alle nieuwtjes en ontwikkelingen en mis niets. Join hier de server.