Het is mogelijk om een zelfgeschreven artikel onder de aandacht te brengen hier op de website van Backseaters. Wil jij ook een artikel publiceren over jouw experience op Backseaters? Mail dan naar [email protected] en wie weet komt jouw artikel dan bij ons op de website te staan. Onderstaande experience is geschreven door Miroslav.

Let op: dit artikel bevat spoilers voor de escape room Corpse Inc. van Escape Room Junkie.

De escape experience Corpse Inc. sluit binnenkort haar deuren. Het is nog de vraag of dit voorgoed zal zijn. Hoog tijd om hem eens te spelen dus! Met drie teamgenoten reis ik af naar Baarn, waar we bij Escape Room Junkie deze veel-gewaardeerde kamer instappen. 

Van tevoren krijg je een mail met informatie over je missie: je moet een lijk stelen uit het mortuarium! Er is een insider die ons mee naar binnen zal nemen en dan verdere informatie zal geven. En jawel: we worden ontvangen door onze geheimzinnige host, die meteen goed in haar rol zit. De gewoonlijke toiletbezoeken vinden plaats, en al snel mogen we beginnen. De missie wordt nog eens herhaald, maar er schuilt een addertje onder het gras: er loopt een bewaker rond die alles goed in de gaten houdt… De missie klinkt ineens niet zo makkelijk meer.

Briefing

Het is tijd om te beginnen. De start en schriftelijke briefing vinden plaats in en om een kleedruimte. Het wordt al snel duidelijk dat we allemaal een rol aan moeten nemen en moeten mee-acteren. Immers, vier vreemdelingen kunnen toch niet zomaar vrolijk een mortuarium binnen wandelen? Nee, onze aanwezigheid moet zo logisch en realistisch mogelijk zijn. 

We moeten ons verdelen in kleine teams: 1 medewerker, 1 monteur en 2 schoonmakers zullen de werkplek infiltreren. Het is tijd om ons om te kleden en de benodigde attributen te vinden. Er is overal aan gedacht: dat we weer naar buiten moeten om het bestelbusje van de monteur te openen had niemand kunnen bedenken, en dat terwijl we er bijna letterlijk naast geparkeerd stonden.

Bijzondere verstopplek

Maar goed, je hebt aan één schoonmaker genoeg, terwijl je met zijn tweeën bent. We zien een schoonmaakkar staan en het wordt al snel duidelijk: één van ons moet de kar induiken en zich verstopt houden voor de beveiliger. 

Na wat gepuzzel gaat er een deur open. We zien een balie aan het einde van de gang en jawel, daar zit een strenge, chagrijnige bewaker. Hij roept ons één voor één naar hem toe, om ons aan te melden. Het enige wat je moet doen is overtuigend meespelen, en dit gaat verrassend goed. Wat zit de acteur er lekker in! Na een serieuze keuring en ondervraging gaan we het lab in. 

Tijd om te puzzelen

Het lab ziet er echt uit als een lab, mooie afwerking. Hier begint het daadwerkelijke puzzelen! Je bent toch op je hoede, want de beveiliger komt weleens binnen om te checken wat we aan het uitspoken zijn. Wanneer dit gebeurt duikt één van de spelers meteen de kar in, zodat we niet door de mand vallen. En ja hoor, op een gegeven moment moet je ook het kantoortje van de beveiliger induiken om wat spullen te jatten. Een sleutel bijvoorbeeld, die uiteraard aan de broek van de beveiliger hangt. Hoe kom je ongemerkt zó dichtbij? Laat onze monteur nou net ingehuurd zijn om de airco te repareren. En laat er nou net een dosis slaapmiddel in zijn koffertje liggen. De rest is geschiedenis. 

Bovenstaande voorbeelden gebruik ik even om te illustreren dat je tijdens het puzzelen ook gewoon aan het acteren bent. Dit maakt de beleving een stuk speelser en interessanter. Hierna wordt het alleen nog maar fysieker: de volgende ruimte bestaat uit een grote koelcel met allemaal laserstralen. Wij moeten natuurlijk aan de andere kant zien te geraken, zonder de lasers te raken! Drie keer contact betekent dat de beveiliger naar binnen stormt om te zien wat er aan de hand is, en dat betekent: verstoppen! 

De twist

En voor je het weet sta je weer in de volgende kamer. Daar komt dan de twist: er is geen lijk! Nee, de kist die wij moeten hebben is gevuld met drugs. Een rivaliserende drugsbende heeft ons het mortuarium ingestuurd om te stelen van een andere drugsbende. Degene die het zaakje in het mortuarium runt? Precies, de argwanende en chagrijnige beveiliger. Geen wonder dat hij er tegenop ziet om ons te ontvangen. 

Conclusie

Na een snelle ontsnapping is de experience afgelopen. We maken een foto en praten nog even na. Wat heb ik mij vermaakt zeg! De puzzels zijn goed in thema, het decor is strak, de acteur is sterk, en er zit nog een leuk verhaal in verwerkt! Je bent hier niet alleen aan het puzzelen: je bent voortdurend op je hoede, en waar nodig speel je mee met de beveiliger. Dit vind ik verfrissend, want tot nu toe heb ik alleen acteurs in horror escape rooms gehad. Corpse Inc. laat zien dat je een acteur ook op een andere manier kunt inzetten. In dit geval werd de experience hysterischer en hilarischer, terwijl er zeker ook nog spanning aanwezig was. Laten we hopen dat er een 2.0 komt, want ik zou dit concept zeker op een nieuwe manier willen herbeleven.

Wil jij ook een eigen artikel publiceren op Backseaters? Mail dan naar [email protected] 

Meer experiences lezen? Klik dan hier.

Wist je dat Backseaters ook een eigen Discord server heeft? Praat hier lekker mee over alle nieuwtjes en ontwikkelingen en mis niets.

Vergelijkbare berichten