Het Spaanse PortAventura World staat bekend om achtbanen als Shambhala, Dragon Kahn en Red Force. Er staat echter ook een achtbaan, of eigenlijk twee, die minder geliefd is. En dat is houten achtbaan Stampida. Dit is een duellerende attractie waarbij bezoekers de keuze hebben uit twee verschillende ritten. Dat is bijvoorbeeld ook zo bij achtbaan Joris en de Draak in de Efteling. Het grote verschil is echter dat Stampida niet door het Amerikaanse bedrijf Great Coaster International (GCI) maar door Custom Coasters International is gebouwd. Toch gaat GCI zich bemoeien met de rijervaring van Stampida, want PortAventura wil de attractie zeker behouden.

Een houten achtbaan is leuk, maar vergt ook het nodige onderhoud. Dat laat Toverland zien met Troy en ook de Efteling heeft zijn handen vol aan Joris en de Draak. Deze houten achtbaan in de Efteling heeft sinds enkele jaren speciale stalen tracks op een gedeelte van de baan. Dit is nodig om de levensduur van dit soort attracties te verlengen. En dat is precies wat er nu ook met Stampida is gebeurd.

PortAventura heeft ervoor gekozen om zogeheten Titan Track op Stampida te plaatsen. Dit wordt, net als bij Joris en de Draak, gedaan door GCI. Het themapark uit Salou hoopt hiermee de rit een stuk minder ruw te maken. Met de aankoop van nieuwe treinen in 2007 lukte dat uiteindelijk niet. De uitwerking van deze Titan Track heeft zich al wel bewezen. Hierdoor stuiteren bezoekers nauwelijks nog tijdens een ritje in Joris en de Draak. De treinen lijken zelfs over de baan te glijden.

Beeld: PortAventure World

Wat vind jij: hoort een houten achtbaan ruw te zijn, of mag een soepele rit met Titan Track ook?

Wist je dat Backseaters ook een eigen Discord server heeft? Praat hier lekker mee over alle nieuwtjes en ontwikkelingen en mis niets. Join hier de server.

Vergelijkbare berichten