Ik heb er de nodige dingen over gelezen en zelf ook artikelen over geschreven; de real life adventure games van Warrior Events. Maar tot een bezoek op een van de events is het voor mij nooit gekomen. Tot afgelopen vrijdag 25 november. The Breakout vond plaats op een bijzondere locatie, namelijk een verlaten schoolgebouw in Meppel.

Hoe kan ik The Breakout het beste omschrijven? In mijn ogen is het interactief theater met een vleugje horror. Deelnemers komen in contact met verschillende acteurs en actrices. Door het uitvoeren van opdrachten kom je steeds verder in het verhaal. En in dit verhaal is een apocalypse gaande. Je wordt meegenomen in het verhaal en het is de bedoeling dat het virus niet uitbreekt. De zombies die hier ‘infected’ worden genoemd lopen door de school en je moet dan ook uit handen zien te blijven.

Het is een bijzondere ervaring om mee te maken. Rond 19:00 uur stapte ik het gebouw binnen en rond ongeveer 21:45 uur stapte ik weer levend en wel naar buiten. We werden als groep ontvangen in een hal en op een leuke en creatieve manier opgedeeld in 4 subgroepen die allemaal hun eigen verhaallijn hadden. Eenmaal aangekomen in ons eigen basiskamp startte de opdrachten en probeerde we met behulp van een plattegrond onze weg te vinden in het gebouw.

Vol overtuiging

Wat ik een groot pluspunt vond waren de karakters. Zij zaten ongelooflijk goed in hun rol en brachten die rol ook echt met overtuiging naar buiten. En dat vindt ik altijd erg belangrijk. Je kan een ontzettend goeie experience neerzetten maar als die rollen niet overtuigend genoeg worden gespeeld, dan vindt ik dat altijd erg jammer. Maar gelukkig was dat hier totaal niet van toepassing. Hier werkte overduidelijk mensen aan mee die wisten wat ze deden.

Gevaar ligt op de loer

Een verlaten schoolgebouw heeft zo zijn voor- en nadelen. Het straalt ontzettend veel sfeer uit voor de experience die hier wordt neergezet. Het zorgt ook voor donkere ruimtes. Dat heeft veel voordelen maar ook enkele nadelen. Zo kwam ik op plekken waar ik nauwelijks wat kon zien en verplicht was om eventjes de zaklamp van mijn mobiel te gebruiken. Nu ben ik van mezelf vrij voorzichtig maar ik kan me voorstellen dat er ook deelnemers zijn die hoog in hun energie zitten waardoor een ongeluk in een klein hoekje zit. De organisatie had overigens duidelijk met rood/wit linten aangegeven op welke plekken je duidelijk niet mocht komen als deelnemer.

Zombies breken uit

Een spannende ervaring zijn de ‘infected’ die het schoolgebouw overnemen. In het begin worden ze nog redelijk onder controle gehouden achter hekwerken maar naarmate de avond vorderde braken zij uit. Als deelnemer moet je uit handen blijven van deze griezels. Zij kunnen namelijk een leven van je afpakken. Deze zombies kwam ik dan ook verschillende keren tegen doordat ik mij door de gangen moest verplaatsen. En ze deden het prima. Sommige liepen heen en weer en andere probeerde soms ook echt een scare te geven.

Op een later moment kunnen deelnemers zich wat beter beschermen tegen deze zombies. Zo houden ze niet van knipperende lampjes. Dit lampje kreeg ik na het uitvoeren van een opdracht. Richting het einde van het spel kreeg elk groepje een groter wapen mee om zo de zombies uit te schakelen.

Conclusie

Met een indrukwekkende gevechtscene, goeie acteurs, een boeiende verhaallijn, een bijzondere locatie, angstaanjagende zombies en een alternatief einde heeft Warrior Events hier gewoon een ontzettend tof event neergezet dat blijft boeien tot het einde. De actors brengen dit event echt naar een hoger niveau. Doordat er veel deelnemers tegelijk aan het spel meespelen kan het soms wat chaotisch overkomen. Zo moest ik een aantal keer goed focussen op wat er gezegd werd. Maar dat zijn slechts kleine kanttekeningen. Al met al heb ik een heerlijke avond gehad en ik zal The Breakout dan ook zeker aanraden.