Het moment waarvan je wist dat die ging komen is daar. De Efteling zet weer een belangrijke stap om in 2030 klimaatneutraal te zijn. Daarvoor gaat het park stapsgewijs alle stoomlocomotieven elektrificeren. Om het stukje nostalgie te bewaren worden er wel showeffecten aan de treinen toegevoegd. Het uiterlijk blijft verder gewoon behouden.
Met het toevoegen van effecten hoopt de Efteling de nostalgische ervaring te behouden. Dat was een belangrijk uitgangspunt in de opdracht voor de leverancier en smalspoor-specialist Alan Keef Ltd uit Herefordshire, Verenigd Koninkrijk. “We kijken er enorm naar uit om onze jarenlange ervaring en passie in te zetten voor dit prachtige project bij de Efteling. We zorgen ervoor dat alle onderdelen blijven behouden ten behoeve van de historische waarde”, vertelt Patrick Keef, Managing Director in dit familiebedrijf.
De eerste elektrische aangedreven trein zal vanaf aankomende Winter Efteling in het najaar zijn rondjes door het park rijden.
Efteling Stoomtrein Maatschappij
De Efteling wilde in de jaren ’60 een trein in het park hebben om bezoekers van de ingang naar het zwembad en terug te vervoeren. Stoomlocomotief Aagje, van de Arnhemse steenfabriek IJsseloord, was precies geschikt voor de klus. De wagons van de trein zijn door de Efteling zelf gebouwd, naar de ontwerpen van Anton Pieck. Inmiddels telt het complete spoortraject 3,5 kilometer en heeft het park vier locomotieven. Dit zijn Aagje (1911), Moortje (1907), Neefje (1914) en Trijntje (1991). Neefje rijd al enkele jaren niet meer, maar er is een grote kans dat je hem vandaag de dag nog steeds spot. De locomotief staat als foto-object op de Sint Nicolaasplaets tegenover Station Marerijk.
Wist je dat Backseaters ook een eigen Discord server heeft? Praat hier lekker mee over alle nieuwtjes en ontwikkelingen en mis niets. Join hier de server.