De dagrecreatiesector herstelt goed na corona, maar kaartjes voor bioscopen, pretparken en musea zijn ook echt wel duurder geworden. Dit zorgt ervoor dat een op de drie Nederlanders minder vaak een dagje uit organiseert, blijkt uit onderzoek van de ANWB. Ook zoekt 21 procent vaker naar kortingsacties.
Volgens ABN Amro-econoom Gerarda Westerhuis stijgen de kosten voor energie, inkoop en personeel, en dat raakt de ondernemer. Hierdoor worden prijzen doorberekend aan de consument. Tegelijkertijd hebben Nederlanders gemiddeld meer te besteden, maar zijn ze voorzichtiger met hun uitgaven.
Vooral de bioscopen hebben het moeilijk door het beperkte filmaanbod na Hollywood-stakingen. Toch verwacht ABN Amro dat de bestedingen in de recreatiesector komend jaar licht groeien, mede door stijgende lonen en een opgebouwde spaarbuffer.
Innovatie drijft recreatiesector
Duurzaamheid, digitalisering en de vraag naar unieke ervaringen bepalen de toekomst van de dagrecreatie. Ondernemers die investeren in themagebieden en vernieuwende attracties trekken meer bezoekers, maar hoge kosten en geopolitieke onzekerheden vormen een uitdaging, vooral voor kleinere spelers.
Nieuwe trends winnen langzaam terrein in Nederland. Immersive entertainment, waarbij VR en AR zorgen voor een totale beleving, wordt steeds populairder. Daarnaast groeit de vraag naar een dagje uit met educatieve en interactieve ervaringen, vooral bij gezinnen. Avonturenboerderij Molenwaard leert kinderen spelenderwijs over voedselproductie, terwijl musea en dierentuinen digitale innovaties gebruiken om bezoekers te betrekken.
Lees ook eens: Wat als Nederland de Efteling zou zijn?
Wist je dat Backseaters ook een eigen Discord server heeft? Praat hier lekker mee over alle nieuwtjes en ontwikkelingen en mis niets. Join hier de server.