[Experience] Last of the Living

In de categorie ‘Experience’ delen we onze ervaringen over attractieparken, dierenparken of andere attracties. Wat je hier gaat lezen, is een persoonlijke ervaring, gebaseerd op een momentopname tijdens een bezoek aan Last of the Living in Meppel op vrijdagavond 17 oktober 2025.

Last of the Living is een real-life horror experience. Het concept is van hetzelfde team als The Breakout, waarmee je het ook kunt vergelijken. Hierbij beleef je als bezoeker een horrorgame in een dystopische wereld, waarin je missies moet voltooien en de backstory’s van de verschillende karakters ontdekt. Let wel op: deze review bevat een aantal spoilers over de experience.

De wereld

Het verhaal van Last of the Living gaat over een dystopische wereld waarin de rijken alsmaar rijker worden en de armen tegen elkaar laten vechten voor hun vermaak. Het spelletje dat dan gespeeld wordt, heet The Culling. Het enige doel dat je als speler hebt, is overleven en zo veel mogelijk geld verdienen. Om het spel te winnen, is het belangrijk om de juiste bondgenoten te kiezen.

Zoals ze zelf ook aangeven, is het verhaal geïnspireerd op zowel Squid Game als The Hunger Games. Dat zijn concepten waarop je heel goed thriller-horrorervaringen kunt baseren. De wereld is wreed en hard, voelt oneerlijk aan en je moet voortdurend op je hoede zijn. Het spel speelt zich af in een verlaten winkelcentrum.

The Culling

Al vanaf de ontvangstruimte kom je in aanraking met de verschillende karakters in het spel. Zo lopen daar al de rijke families rond, maar ook andere karakters die zelf ook meespelen aan The Culling. In deze ruimte wordt ook het spel uitgelegd. Zodra het spel begint, wordt tafel voor tafel meegenomen.

Tijdens het langste gedeelte van het spel ben je op zoek naar één bondgenoot. Je krijgt van je ‘leider’ een lijstje met mensen die je moet benaderen. Dit zijn dezelfde karakters die je eerder in de ontvangstruimte hebt ontmoet. Maar voordat ze je bondgenoot willen worden, moet je ze wel eerst helpen. De quests zijn vermakelijk en in de meeste gevallen word je opgejaagd door een aantal wezens. Hierbij krijg je de keuze om ze als bondgenoot te maken of ze te laten sterven voor jou; dit hangt af van de keuzes die je maakt tijdens de opdrachtjes. Wel is het zo dat je door het openwereldconcept af en toe niet meer precies weet wat er van je verwacht wordt of wat je nu moet doen. Dan is het beste om terug te lopen naar je leider voor verdere uitleg.

Het einde van het spel is dan The Culling zelf, hierbij worden alle wezens losgelaten tussen de bezoekers om de levens af te pakken. Je gekozen bondgenoot kan hierbij een voordeel hebben. Maar afhankelijk van een van de keuzes binnen het spel is het mogelijk om twee verschillende eindes te hebben. Dat vind ik zelf dan wel weer leuk bedacht. Daardoor heb je meer het gevoel dat de keuzes die je maakt daadwerkelijk invloed hebben.

De beleving

Wat echt sterk is aan de ervaring, is hoe interactief het is. Bij het kiezen van je bondgenoot vraag je je bij elk karakter af, maak ik wel de juiste keuze? Daardoor voelt elke beleving toch weer gedeeltelijk uniek en specifiek voor mij als speler. Hoe meer moeite jij erin stopt, hoe meer de ervaring voor jouw gemaakt gaat worden. De sfeer was naar mijn mening minder intens dan bij The Breakout, maar er hing wel een duidelijke thrillervibe. Een nadeel is dat je af en toe moet wachten op acteurs, zeker als je de rest van je lijst al hebt afgewerkt. Dat haalde me soms even uit de sfeer.

Conclusie

Ik heb me weer goed vermaakt; de acteurs maakten opnieuw de avond. Dit soort ervaringen valt of staat met hoe je zelf met de acteurs omgaat, want je moet de interactie met ze aangaan en erin meegaan. Als je dat niet leuk vindt of liever een passieve ervaring hebt, raad ik dit minder aan. Voor mij heeft het The Breakout niet overtroffen, om twee simpele redenen: een zombie-apocalyps is enger en de setting van het verlaten winkelcentrum past daar beter bij.

Verder zijn de ervaringen vergelijkbaar, en ik raad aan om ze allebei te spelen als het concept je aanspreekt. De acteurs zitten goed in hun rol en hebben er zichtbaar plezier in. Soms moet je even wachten of is het onduidelijk wat er van je verwacht wordt. Het algehele verhaal is goed te volgen, en ik vond hoe sommige wezens eruitzagen ook echt tof gedaan. Alles bij elkaar heb ik weer een leuke avond gehad.

Benieuwd? The last of the living is nog te spelen op 24, 25, 31 oktober & 1 november 2025. Klik hier voor meer informatie.,

Meer experiences lezen? Klik dan hier.

Wist je dat Backseaters ook een eigen Discord server heeft? Praat hier lekker mee over alle nieuwtjes en ontwikkelingen en mis niets.

Vergelijkbare berichten